جلسه 29
رباتیک والکترونیک روبواچ پیRoboHp
رباتیک والکترونیک

به نام خدا

با عرض سلام خدمت همه‌ي دوستان عزيز

اين جلسه همانطور كه قبلاً گفته بوديم، سعي مي‌كنيم كمي از مقدمات سخت افزاري و مدار‌هاي راه اندازي ميكروكنترلرهاي AVR صحبت كنيم تا دوستان بتوانند به تدريج كار عملي با Atmega16 را شروع كنند.

در شكل زير شماي كلي ATMEGA16 آورده شده است


پايه‌ي 10: تغذيه‌ي آي سي است و بايد به 5ولت متصل گردد. ولتاژ تغذيه براي ميكروكنترلر‌هاي Atmega16، بين 5.5_4.5 ولت بايد باشد، و براي Atmega16L، بين 5.5_2.7 ولت است.

پايه‌هاي 11 و 31: اين 2 پايه GND هستند و بايد به قطب – منبع تغذيه متصل شوند.

پايه‌ي 30: اين پايه، تغذيه‌ي مبدل آنالوگ به ديجيتال است(ADC) و اگر بخواهيم از اين امكان ميكروكنترلرهاي AVR استفاده كنيم، بايد اين پايه را به همان 5ولت منبع تغذيه متصل كنيم.

پايه‌ي 32: اين پايه نيز مربوط به همان امكان تبديل آنالوگ به ديجيتال است، در مورد آن در جلسات آينده توضيح خواهيم داد. وقتي از اين امكان استفاده نمي‌كنيم، نيازي نيست اين پايه به جايي متصل باشد.

 

مدار پايه‌ي Reset:
اين پايه براي Reset كردن آي سي به كار مي رود. Reset شدن ميكروكنترلر مثل Reset شدن كامپيوتر است و باعث مي‌شود كه آي سي همه‌ي برنامه‌هاي خود را دوباره از اول اجرا كند.

اين پايه بايد در حالت عادي 1 منطقي باشد و هرگاه بخواهيم آي‌سي را Reset كنيم، بايد آنرا 0 منطقي كنيم(حداقل 16 ميلي ثانيه) و سپس 1 منطقي كنيم.

براي اين پايه، مي‌توان مدار زير را بست.



در اين مدار، پايه‌ي Reset به وسيله‌ي يك مقاومت 10 كيلواهمي به VCC وصل شده است، و هر گاه كليد را فشار دهيم، پايه مستقيماً به GND وصل مي‌شود و آي سي Reset مي‌شود.


اسيلاتور خارجي:
ميكروكنترلر هم مثل كامپيوتر شما يك فركانسِ كاري دارد، مثلاً وقتي مي‌گوييد CPU كامپيوتر شما 2.5 گيگا هرتز است، در حقيقت شما فركانس كاري پردازنده‌ي كامپيوتر خود را گفته‌ايد.

براي توليد اين فركانس، ما نياز به يك نوسان ساز يا اسيلاتور داريم. اين قطعه در اصطلاح تجاري به كريستال معروف است.



يكي از مزيت‌هاي Atmega16 اين است كه يك نوسان ساز در داخل خود ميكروكنترلر تعبيه شده است و نيازي نيست شما از اين كريستال‌ها استفاده كنيد.

اما در Atmega16 اين نوسان ساز دقت خوبي ندارد و براي كارهايي كه نياز به دقت بالا دارند(بعداً در اين مورد توضيح خواهيم داد)، بايد از كريستال يا نوسان ساز خارجي استفاده كرد. اما فعلاً براي كار ما نيازي به كريستال خارجي نيست.

پايه‌هاي 12 و 13 براي اين منظور در نظر گرفته شده‌اند. براي اتصال كريستال به آي‌سي بايد مدار زير را كه شامل 2 عدد خازن عدسي 30 پيكوفاراد است به اين 2 پايه متصل كنيد.



دقت كنيد كه پايه‌هاي كريستال تفاوتي با هم ندارند و در نتيجه فرقي نمي‌كند از كدام طرف در مدار قرار گيرد.(مثل LED مثبت و منفي ندارد)

براي ميكروكنترلرهاي ATMEGA16L، حداكثر از اسيلاتورهاي 8 مگا هرتز مي‌توان استفاده نمود، اما براي ATMEGA16 مي‌توان از 12 يا 16 مگاهرتز هم استفاده نمود.

يكي ديگر از ويژگي‌هاي ميكروكنترلر‌هاي AVR اين است كه براي پروگرام كردن آن‌ها نيازي به دستگاه‌پروگرامر نيست، و فقط با يك كابل ساده‌ي 5 رشته مي‌توان آن‌ها را به سادگي توسط كامپيوتر پروگرام كرد.

در جلسه‌ي آينده، نحوه‌ي ساخت اين پروگرامر را براي ميكروكنترلر‌هاي خانواده‌ي AVR آموزش مي‌دهيم.

منتظر سوالات، پيشنهادات و انتقادات دوستان خوبم هستم

تا جلسه‌ي آينده خدا نگه‌دار

دوست شما،فراز

باتشکرازسایت رشد


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره سایت


به فروشگاه رباتیک والکترونیک RoboHpخوش آمدید
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان فروشگاه رباتیک و آدرس robohp.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 88
بازدید دیروز : 35
بازدید هفته : 219
بازدید ماه : 216
بازدید کل : 130568
تعداد مطالب : 164
تعداد نظرات : 20
تعداد آنلاین : 1


IS
Google

در اين سایت
در كل اينترنت

تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی